Resumé

Nu kör vi en resumé på de senaste två veckorna. 
 
Gått på Grand walking tour of Copenhagen: Underbart entusiastisk guide.
Träffat Ronja som jag delat foderhäst med tidigare, men som flyttade till Köpenhamn på grund av studierna för tre år sedan
Gått på Latin-American foodmarket. Dansat.
Party i Kødbyen (meatpackning district), ett gammalt industriområde för köttproduktion, som idag gjorts om till ett område med barer/klubbar/caféer. Hipsterviben var på topp och klubben var fullsmockad
Kridtdag i Nørrebro: De stängde av trafiken på huvudgatan genom Nørrebro och så samlades folk för att täcka in gatan med krit-konst. Älskar alla de märkliga eventsen som ordnas här. 
Biokväll: Bridget Jones
Olika events för gratis fries och billiga hamburgare
Mikeller: Provat en av de lite mer kända ölbarerna i Köpenhamn.
Grattat Hanna på födelsedagen, men firandet sparar vi tills hon kommer hit
Bastard's café och utgång: Ett häftig ställe med väggarna fyllda med sällskapsspel. Vi spelade, drack drinkar och for sedan ut på klubb. Visserligen var jag och Josephiné de enda som var kvar senare in på natten, men dansa fick vi ock kul var det!
Art event på Statens Museum for Kunst - Så coolt. Så Köpenhamn. Kändes som att man steg in i en episod av sex and the city. Temat kretsade kring kropp, kön, sexualitet och kroppstabun. Hela fontänen utanför var färgad röd, inne dundrade stället av hipp musik och olika filmer projicerades på väggarna. Man fick göra broscher, sitta och sminka sig vid långbord, hämta planscher och när vi lämnades stället passerade vi en kanon som sprutade ur sig miniatyrbilder av tusen olika kroppar. Marken täcktes av dem. Artsy-nivån var på topp och hela eventet kändes bara modernt och så skandinaviskt.
Outdoor zumba: En miljon roligare än alla zumbatimmar jag någonsin provat hemma. Solsken, entusiastiska människor och svetten rann. Att jag var förkyld var ju bara en bisak.
Latin-Carribean danceparty. Hade dragit på mig en förkylning under veckan och igorerat den alldeles för länge, så jag fick tyvärr gå hem tidigt, då energilösheten tillslut kom ikapp mig.
Movienight hos Bisbjerger kollegiet-tjejerna: Vi har bestämt oss för att köra regelbundna movie-nights där vi kollar filmer från allas länder i tur och ordning. Först ut var Frankrike och vi kollade en film om en fransk Erasmus-student. Hur passande?!! Hög mysfaktor.
The great exchange potluck. Mentorerna ordnade ett event där var och en fick laga och ta med sig en rätt från deras eget land. Jag körde piroger med äggsmör och blev förvånad över vilken succé de var! Maten var sjukt god, alla hade verkligen ansträngt sig och stället som det ordnades vid var också såå mysigt. Efteråt föreslog jag och Jo att vi skulle hitta på något, men ingen nappade, så återigen fick vi på tumis dricka vin och babbla tills två-tiden på natten. Det är så konstigt när någon från ett helt annat land, bakgrund och liv kan tänka så lika som en själv. 
Brunch på Café Castro. En inbjudan ploppade upp på facebook, en tjej jag träffade under introduktionsdagarna hade samlat ihop ett blandat gäng av personer hon träffat och reserverat ett bord för att äta brunch ihop. Så roligt att träffa lite nya människor utanför gänget jag hängt med mest här. Dessutom kul att känna några utbytesstuderande på någon annan fakultet än psykologiska också! Önskar det var lika lätt att träffa människor på hemmaplan.
Gått på föreläsningar. Även det en bisak.
 
 
 
Jag har nu tillbringat en hel månad här. Hur coolt? Hoppas det fortsätter i samma takt. Har varit fruktansvärt oaktiv med att ta bilder så där måste det bli en bättring! 
 
 
 
 
Allmänt, Copenhagen exchange 2016 | Köpenhamn, utbyte, utbytesstudent | |
#1 - - Josefin Thors:

Du verkar ha hunnit med mycket redan! SÅ kul och få hänga med på din resa! ta hand om dig där <3
/Syrran

Svar: Jo, massor! Försöker att verkligen ta vara på tiden till max :D Ha de superbra därhemma, puss och kram!
Matilda

Upp