Första veckan och första intryck

 
Så, nu har jag alltså anlänt till köpenhamn för att börja mitt halvår här. Jag tänker helt enkelt börja med att berätta om den första veckan, mina allra första intryck av staden / boendet och livet här. För det första så måste jag säga att jag blev blixtförälskad i stämningen i denhär staden. Det är väldigt avslappnat och lugnt, men staden är ändå väldigt levande. Trots att det är en ganska stor stad så saknar den helt den traditionella "storstadsviben", vilket är något jag uppskattar massor! Ingen storstadsstress, utan bara liv och rörelse, olika events och massor av "hygge"!
 
Jag bor i en studentkorridor i Østerbro, där jag delar rum med en annan tjej från Grekland. Först tyckte jag stället var lite sämre än jag föreställt mig, men när man fått in sina egna saker så blev det genast bättre. Stället har ingen extra lyx direkt, men det är billigt för att vara Köpenhamn (trots att priset i mina öron låter svindyrt) och jag tycker att jag fått det ganska mysigt nu när jag bott in mig lite. Jag trivs bra med att dela rum och som tur fungerar det riktigt bra att bo ihop på en ganska liten yta. Det allmänna rummet för alla på våningen är kanske inget att hurra för direkt, men där finns ändå det mesta av vad man kan behöva! Tänker återkomma med några bilder på mitt kryp in senare.
 
Østerbro som stadsdel är i själva verket ett lite dyrare bostadsområde, vilket betyder att det är väldigt lugnt, har fina parker, en del små vintage/retrobutiker osv. Stadsdelen har inte speciellt mycket barer eller caféer, men som tur är tar det inte många minuter med cykel innan man når de intilliggande områdena, vilka är mer livade!
 
Jag gav mig av mot Helsingfors samma dag som jag slutade på mitt sommarjobb och mötte upp med Hanna vid flygplatsen. Där fick vi dygna ända tills vårt flyg for, tidigt nästa morgon. Hanna kom alltså med och tillbringade en vecka med mig innan hon reste hem igen. Jag måste säga att första dagen var ganska tung och jag hade ganska mycket ångest över boendet och var orolig att jag skulle bli ensam då Hanna åkte igen. Som tur visste jag med mig själv att jag alltid blir sån ifall jag är väldigt trött, så jag ignorerade känslan, och mycket riktigt så hade den försvunnit redan nästa dag.
 
Under vår vecka gjorde vi alla viktiga turist-måsten; nyhavn, tivoli, strøget, den lille havfrue, christiania osv., men vi hann också med en hel del mys, uteätande och caféer. Vi fick även två riktigt fina dagar vid havet i det nästintill perfekta vädret, ena dagen på en strand i østerbro och andra dagen på en brygga inne i centrum.
Jag lyckades även skaffa mig en cykel (vilket är ett måste i denna stad och det absolut lättaste sättet att ta sig omkring), skaffa mig ett dansk personnummer och ett rejsekort för buss/metro/s-tåg.
Därtill insåg jag också att man verkligen förstår hemskt lite av danska, otippat. Något pinsamt är det också att de flesta danskar hittills förstår min svenska, medan jag omöjligen kan begripa vad de säger. 
 
Att säga hejdå till min tjej på obestämd tid var inget kul direkt. Jag som har så nära till tårarna kunde inte låta bli att släppa ut några. Som tur är så är det både nära och billigt att hälsa på, så någon lång tid lär det inte gå innan hon är här igen, men hejdå:n är verkligen inte min starkaste sida, det känns alltid så dramatiskt.
Den första veckan var i sin helhet en riktig höjdare, fem av fem toasters helt enkelt! 
 
 
Allmänt, Copenhagen exchange 2016 | Köpenhamn, danmark, utbyte, utbytesstudent | |
Upp