Introductory days

I slutet av förra veckan hade jag min första dag på Köpenhamns Uni. Sjukt kul och spännande!
Jag cyklade in till campus (likte läskigt att cykla här när man är ovan!) torsdag morgon och efter en stunds yrande hittade jag en liten grupp med andra utbytesstuderande från psykologin. Lite senare hittade vi resten, kring femtio studerande till och jag hade verkligen inte förväntat mig den mängden av utbytesstuderande bara vid psykologi, så det var verkligen en glad överraskning! 
 
Första dagarna var fullproppade med intryck. Alla nya ansikten, namn och evenemang plus all info gjorde att man var ganska mentalt överbelastad efteråt, men hjälp så kul allt kändes! För det mesta slussades man omkring och hängde helt enkelt med dem man råkade på eller kände igen. KU känns  överlag ganska stort jämfört med hemma i lilla Åbo, i.o.m att det är långt fler studerande som börjar varje år än vad som finns totalt vid mitt hemuniversitet, men universitetsområdet är supermysigt och känns typ lite harry potter-inspirerat ^^.
 
Vi blev också hjälpta av våra danska mentorer, som bjöd oss på middag vid studenterhuset första kvällen. Andra kvällen cyklade jag och några andra ut till Carlsbergs gamla fabrik, där det fanns både bar och dansgolv. Ett rätt coolt ställe, men vi upptäckte snabbt att det kanske inte riktigt för vår åldersgrupp direkt.. 
Under helgen åt jag pasta tillsammans med ett gäng psych-utisar och kollade in en stor fleamarket vid studenterhuset. Genast på måndag körde vi happy-hour drinkar på en random bar och på tisdag picnic ute i solen. Det känns skönt att redan ha fått ett gäng härliga människor runt sig, för Köpenhamn började genast kännas så mycket mer "hemma" då man fått lite kompisar i staden!
Mission nummer två får bli att försöka lära känna lite mer folk här i mina studentkorridorer! 
 
Så vad kommer veckans planer vara?
- Gå på de första föreläsningarna för mina kurser och ordna det sista med alla papper
- Bestämma mig för vilken kurs jag ska stryka för att få lite mindre plugg och lite mera freedom
- Meet&Eat+filmkväll vid studenterhuset
 -Pizzaförfest och psykologernas "Torsdagsbar" vid Uni 
- Beachday på fredag, för det ska bli sommarvarmt igen! (kanske också fredagsbar.. ^^)
 
Dessutom så åker jag och ett gäng tjejer iväg på vår första weekendtrip denna vecka!! Jag är smått överentusiastisk över att vi ska åka ut med färjan till mysiga Bornholm, bo på en liten gård och utforska ön under två dagar. Garanterad succé. 
Succé nummer två blir nog Mø's konsert i Oktober, vilket jag har precis har bokat biljetter till, och succé nummer tre blir besöken av vänner, flickvän och familj som just nu planeras för fulla muggar.
 
Så summa sumarum: So far so good!
Allt har varit sjukt roligt hittills och jag börjar redan känna stress över att det någon gång kommer vara över.
 
 
 
Allmänt, Copenhagen exchange 2016 | Köpenhamn, utbyte, utbytesstudent | |
Upp